Holiday Week en Addo Elephant Park

8 oktober 2014 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Zondag 5 oktober 2014

Vandaag lekker genoten van het zonnetje en lekker over de markt en door het park gewandeld. Heel erg getwijfeld over de souveniertjes, maar ik weet van mezelf dat ik alles hier, in deze sfeer, heel leuk vind, maar thuis past het gewoon niet. Dus ik heb me beperkt tot 2 armbandjes.
Morgen begint het Holiday Program, een week met sport en spel voor de kinderen van Walmer die nu vakantie hebben (vergelijkbaar met het Kindervakantiewerk bij ons, denk ik). Schijnbaar komen de meeste kinderen echter voor de gratis lunch....
Vanavond instructie gekregen en daarna met z'n allen gaan uiteten om alvast te toosten op een geslaagde Holiday Week.

Maandag 6 oktober 2014

De eerste dag van het Holiday Program in Walmer. En de eerste dag dat het echt warm was; 28 graden en geen wind meer.
De stagiaires hadden een leuke dag voorbereid, met verschillende activiteiten en spellen en een dansworkshop en ik zou een groepje kinderen begeleiden. Wat hun echter al verteld was, bleek inderdaad waar: dit werkt hier niet! Complete chaos! Alle kinderen kregen een kleurtje op hun wangen geschilderd, wat er bij de meesten alweer afgeveegd was voordat iedereen geregistreerd was en alle kinderen gingen er vandoor met de attributen van het uitgezette parcour, om mee te spelen.
160 kinderen was een goede opkomst, zeker voor de eerste dag. Het werken met verschillende groepjes werktte niet en de inschrijving was al enorm uitgelopen, dus werd er besloten dat iedereen kon gaan doen wat ze leuk vonden. De meeste kinderen wilden dansen, een groepje heeft gevoetbald, anderen gespeeld met alle attributen die her en der rondslingerden en de rest ging binnen tekenen, omdat het buiten veel te warm was. Alle kinderen vonden het in elk geval leuk, dus ook al kwam er niks terecht van het programma, dat maakte helemaal niks meer uit. Alleen maar lachende gezichtjes vandaag.

In het danslokaal hield dansdocente Florence een dancebattle en Frederique en ik hebben ook nog meegedaan. Dat vonden de kinderen natuurlijk wel grappig; 2 blanken die op de Afrikaanse muziek dansen! Flink applaus in ontvangst mogen nemen!
Daarna voor alle kinderen boterhammen met pindakaas gesmeerd en sinaasappels gesneden.
Aan het begin van de dag vroeg een van de oudere meisje me om wat foto's van haar te maken. Later wilde ze alle foto's op mijn camera zien en toen ze de foto's van op het vliegveld zag, verbaasde ze zich er over dat ik hier alleen was en vroeg ze me of ik niet bang was. Aan het einde van de dag kwam ze weer terug om de rest van de foto's te bekijken. Op de foto gaan en foto's maken vinden ze echt allemaal geweldig, van jong tot oud.

Om 13.30 uur werden we opgehaald en waren we doodop. Na de lunch ben ik even naar het strand gegaan om bij te komen. Eindelijk eens zonnen zonder zandstorm, heerlijk!
Net als 2 weken geleden zijn we weer naar Spur's geweest waar het op maandag Burgernight is. Ik ben inmidderls al over de helft van mijn verblijf hier, wat vliegt de tijd!

Dinsdag 7 oktober 2014

Perfect weer voor een safaritripje door Addo Elephant Park, het 3e nationale wildpark van Zuid-Afrika. Niet te warm en niet te koud, dus grote kans om veel dieren te zien. Samen met de blanke Afrikaanse gids Kevin (met een beetje Iers bloed), 3 Nijmeegse studenten en 3 Duitse jongens en 1 Duits meisje, die in een backpackerslodge een straat verder verblijven, even voor 11.00 uur aangekomen bij Addo. Na de veiligheidsinstructies (die na afloop gelukkig voor niets waren geweest) konden we het park in en binnen 10 minuten liepen de eerste 3 olifanten al langs de weg. Echt bizar, net zoals er bij ons een koe in een wei langs de weg staat, staat hier gewoon een olifant te grazen!
Even later kwam er een struisvogel aangerend, die vlak voor onze auto de weg over liep en ook de zebra's vonden het totaal geen probleem om uitgebreid bom de foto te gaan.
Overal op de wegen ligt olifantenpoep en het is verboden om hier overheen te rijden, omdat je zo over een beschermde mestkever, die leeft van de olifantenpoep, kunt rijden. In tegenstelling tot de mestkevers bij ons, kan deze niet vliegen. De kever bemest de planten, waar de olifanten van leven, dus zo houden deze 2 dieren, 2 absolute uitersten, elkaar in leven.
In de ochtend kijken de medewerkers waar de dieren zitten en dit geven ze door aan de gidsen, maar ja.....die dieren gaan natuurlijk aan de wandel.
Een uur voordat we aankwamen was leeuwin Gina met haar 2 maanden oude welpjes op een bepaalde plaats gesignaleerd en onze gids wilde haar heel graag vinden. Normaal kan een leeuw 12 kilometer op een dag afleggen, maar aangezien Gina welpjes had, kon ze niet ver zijn. Maar helaas konden we haar nergens vinden.
Wel zagen we een hele kudde buffels, wat vrij uitzonderlijk schijnt te zijn.
Bij aankomst kregen we een lijstje met alle dieren en van de 26 die er in het park voorkomen hebben we er 19 kunnen afvinken! Plus nog een aantal andere, zoalseen gewoon varken. Erg leuk zijn de grappige zwijntjes en de kudu's met hun grote oren. Helaas maar 2 van de Big Five, maar wel schildpadden, een hagedis, een aapje in een boom, een rooikat (ook vrij uitzonderlijk), een eland....genoeg gezien!
Op een gegeven moment ga je elke steen, tak, struik en termietenhoop voor een dier aanzien en misschien hebben we wel meer gezien dan we weten......
Vanaf de uitkijkplaats zag je hoe ver dit immense park strekt, prachtig! Zoals Kevin zei: 'This is Africa!'

Even na 18.00 uur reden we het park uit en nam Kevin nog 1 medewerker mee die in een township in de buurt woonden. Daar aangekomen mochten we nog even gaan kijken naar de 4 maanden oude baby van de man en moesten we nog even langs het huis van Kevin, wat aan deze township grenst. In zijn garage zagen we toevallig een verkiezingsposter hangen; Kevin had op de lijst van de ANC gestaan; de partij van Nelson Mandela. Toen we er naar vroegen, was hij best trots, maar veel blanken vinden hem een 'verraaier', vertelde hij. Ik vind de meeste blanke Afrikanen (en dan vooral de wat oudere generatie) die ik hier gezien heb best nog rascistisch, dus fijn om te horen dat het ook anders kan.
Al met al was het een hele leuke dag en een hele leuke tocht. Ik ga bij deze iets toevoegen aan mijn things-to-do-lijst: een Nederlandse Big Five (ree, edelhert, zwijn e.d.) safari op de Veluwe. Toch gek dat ik 'onze' eigen wilde dieren nog nooit gezien heb!?
Maar ook hier hoop ik nog een wildpark te kunnen bezoeken, hopelijk dit weekend!

Om 19.15 uur was ik thuis, even snel een pannekoek gegeten en mijn persoonlijk record douchen en haren fohnen verboken, om om 19.45 uur naar de bioscoop te vertrekken, waar het Ladies Night was en de film Gone Girl draaide. Beetje vreemde film, meer een psychologische triller, maar voor de Afrikaanse dames genoeg reden om af en toe in schaterlachen uit te barsten. Vreemde humor hebben ze hier.
Na afloop was het helaas te laat om nog naar Barney's Tavern te gaan, waar elke dinsdag karaoke is. Misschien volgende week, maar och, dat heb ik vorig jaar toch al van mijn things-to-do-lijst kunnen afstrepen!

Woensdag 8 oktober 2014

Dag 3 van de Holiday Week. Helaas weer erg koud en af en toe motregen, maar met een goede opkomst; ruim 200 kinderen. Na 2 uur registreren en kleurtjes op gezichtjes verven werd er pas tegen 11.00 uur begonnen met het programma, afwisselend in 4 groepen knutselen, sport, dans en spellen.
Soms voel ik me een beetje nutteloos; alles zou ook gewoon door gaan als ik er niet was. Maar dan komt een van de kinderen me even knuffelen en dan denk ik maar, blijkbaar had dit kindje dat even nodig en maar goed dan dat ik er nu ben voor hem of haar. Zoals me vooraf al aangeraden was, leg ik de lat maar niet al te hoog. En 1 glimlach per dag lukt hier makkelijk!
Op naar de laatste 2 dagen van de vakantieweek!

1. Mary-ann Visser:
    10 oktober 2014
    je aanpassen aan een totaal ander ritme en prioriteiten lijkt me best vermoeiend. Het lijkt alsof je hierin je weg gevonden hebt.
    De dingen die je in je vrije tijd doet zijn natuurlijk helemaal top.
    Geniet er van want voordat je het weet, ben je weer terug.