Voorpret.....en zenuwen!!

9 augustus 2014 - Ulestraten, Nederland

You're a good soldier, choosing your battles
Pick yourself up and dust yourself off and back in the saddle
You're on the frontline, everyone's watching
You know it's serious, we're getting closer, this isn't over

The pressure is on, you feel it
But you've got it all, believe it

When you fall get up oh oh...
And if you fall get up oh oh...
Cause this is Africa

Tsamina mina eh eh
Waka Waka eh eh
This time for Africa

Af en toe slaat de paniek toe. De laatste tijd steeds vaker! Best wel heel vaak......
Maar dan hoor ik automatisch dit liedje in mijn hoofd en dan denk ik weer: kom op, gewoon gaan en doen!

Iedereen die mij een beetje kent heeft zich vast en zeker ook al meerder keren afgevraagd: Claire?? Op reis? Zo ver? Zo lang? Alleen? In godsnaam.....WAAROM??!?!
Tsja, waarom..... dat zal ik proberen uit te leggen.

Toen ik 30 werd bedacht ik me dat er zo veel dingen zijn waarvan ik dacht dat ik ze voor mijn 30e al allemaal gedaan zou hebben, maar ik kwam tot de conclusie dat er nog steeds niks van terecht was gekomen. Uitstellen is zo makkelijk, dat komt wel, later......maar het nu later! Vandaar een things-to-do-list met alles wat ik voor mijn 40e gedaan wil hebben. Niet veel grote, spannende en unieke dingen hoor. Karaoke zingen heb ik inmiddels al kunnen doorstrepen. Leren tractor rijden moet toch ook wel lukken in de komende 8,5 jaar.
Maar dan vrijwilligerswerk in Afrika doen, dat was een ander verhaal. Toch? Of niet? Nee, eigenlijk niet. Eigenlijk is het gewoon een kwestie van doen. Dus ik ga het gewoon doen.

Telkens als ik verhalen hoorde over middelbare scholen die vrijwilligersprojecten in het buitenland deden, betrapte ik me er op dat ik het jammer vond dat dat vroeger nooit gedaan werd. Ook dacht ik er steeds vaker over om eens een verre reis te maken, maar ik houd helemaal niet van vakantie vieren. Ik verveel me, heb liever iets om handen en ik moet bekennen dat ik best heimwee heb.
Ik bewonder mensen die zich inzetten voor anderen, zonder er meer dan alleen waardering voor terug te krijgen. Niet alleen de mensen die grote dingen te weeg brengen, zoals de collega die een weeshuis in Kenia bouwde, de buren die een stichting in Zuid-Afrika hebben opgericht, de vriendin die een maand in Cambodja heeft gewerkt en alle bekenden die de Alpe d'Huez beklimmen, maar ook de vriendin die cupcakes bakt voor een vriendin die het moeilijk heeft, de vrienden die zich wekelijks inzetten voor diverse verenigingen.....alles wat met passie wordt gedaan vind ik mooi. Het is eigenlijk liefde in de meest pure vorm.

Door dit te combineren was ik er snel uit, ik ga vrijwilligerswerk doen in Zuid-Afrika. Een prachtig land (zegt iedereen), dus toch een beetje vakantie, maar genoeg werk te doen, dus vervelen zal niet nodig zijn en zo lang ik maar bezig ben, zal die heimwee ook wel meevallen. En ik doe iets goeds voor de wereld. Ik weet heus wel dat ik de wereld in mijn eentje niet kan verbeteren, maar als ik iemands dag maar een klein beetje mooier kan maken, is mijn missie al geslaagd. Maar nu nog het project vinden. Alsof het zo moest zijn kwam ik via een website, gelezen in de Libelle, mijn project tegen: Izizwe is Port Elizabeth.
Vrijwilligerswerk op de kindercreche, buitenschoolse opvang, sport en spel, maaltijd- en kledingvoorziening, huiswerkklasjes......en een dansgroep!
De vrijwilligersaccommodatie ligt 200 meter van het strand (de beste plek voor mensen met allergieen), 10 minuten rijden van Walmer Township, waar de projecten zijn. Vrijwilligers uit Duitsland, Zwitserland, Engeland en Amerika en een Belgische vrijwilligerscoordinator (daar hoef je nog geen talenknobbel voor te hebben). Vrij in de weekenden om de omgeving te verkennen, excursies te doen en hopelijk met goed weer aan het strand te liggen.
Ik zag het helemaal zitten.
Na wat mailtjes heen en weer met de Nederlandse oprichter van de stichting heb ik op 19 maart, precies een half jaar voor vertrek, het project geboekt, niet veel later de vlucht, meteen mijn inentingen gehaald, bankzaken en verzekeringen geregeld en toen was het 6 maanden aftellen. Waar nu nog maar een dikke maand van over is. Wat leek het lang, maar wat ging het snel!

Ben ik er klaar voor? Nee nog niet. En of ik er 18 september klaar voor ben? Nee, ik denk het ook niet.
Ben je er ooit klaar voor? Volgens mij niet. Net zoals je voor een relatie, een nieuwe baan, trouwen, een examen, verhuizen, kinderen krijgen, een huis kopen en noem maar op ook nooit klaar bent. Maar je doet het gewoon, omdat het goed voelt.
En ondanks mijn zenuwen en alle dingen die ik kan bedenken die mis kunnen gaan, voelt het goed. Dus ik doe het gewoon. En die heimwee neem ik op de koop toe.
Ik maak er iets moois van en probeer jullie op de hoogte te houden.....als de Zuid-Afrikaans wifi meewerkt! ;-)

Liefs, Claire xx

1. Janneke:
    9 augustus 2014
    Juist omdat dit eigenlijk niks voor jou is, vind ik het geweldig dat je het wel gaat doen! Het worden 4 bijzondere weken en wie weet krijg je daarna juist heimwee naar Zuid-Afrika. Uit ervaring weet ik dat je de lat niet te hoog moet leggen. Mijn doel was 1 glimlach per dag krijgen door mijn werk. Dat kan niet mis gaan! Ik kijk nu al uit naar je verhalen. Je kan het!!
  2. Claire Smeets:
    9 augustus 2014
    Dankje Janneke! Ik volg jouw voorbeeld gewoon! :-)
  3. Charlott ummels-voges:
    10 augustus 2014
    Zeker wil ik alle reisverhalen horen, ik ben benieuwd wat je allemaal mee gaat maken, toi, toi, toi.

Groetjes,

Fam. Ummels-Voges
  4. Mikal:
    10 augustus 2014
    Poh Claire........dit hej ig nooit achter dg oetgehaold. Super sjiek, respect
  5. Paul Booten:
    10 augustus 2014
    Super Claire, sjiek datste dit geis doon.
    Vaöl succes en plezeer. Ich gaon dich zeker volge.
    Groete
  6. Jac hubens:
    10 augustus 2014
    Wat super goed Claire, ik wist al dat je een kanjer bent maar dit komt er nog eens boven op. Ik weet zeker dat je ook hiervan een succes gaat maken. Veel succes en vooral ook veel plezier. Ik ga je volgen (vanuit mijn luie stoel voor alle begrip).
  7. Linda:
    10 augustus 2014
    You go Claire!! De hups dich al veur meer es 100 % ingezat en dat bliefste ( dich kinnende ) zeker doon! eer gan dich acuh zeker volge!!!!!!
  8. Roos Lenssen:
    10 augustus 2014
    Wow Claire wat super goed van je en ik zal je zeker volgen! Heel veel succes!
  9. Ruud:
    10 augustus 2014
    Dag Claire, met jou instelling en doorzettingsvermogen KAN het alleen maar een succes worden. Heel veel plezier.
  10. Claire Smeets:
    10 augustus 2014
    Bedankt allemaal voor jullie lieve reacties! Dat maakt het volgende maand een stuk makkelijker om in het vliegtuig te stappen! ;-)
  11. Romy:
    Daag claire!

Wat leuk datste dit geis doon én dat veer dich kinne vollege! Sjiek. Gelukkig zeen ver dich nog vanteveure :)

Leefs,
    Romy
  12. Daniëlle:
    10 augustus 2014
    Claire, wij zijn nu al supertrots op je!
    Wat heb je dat mooi geschreven! We gaan je zeker volgen en een ding weet ik zeker, je gaat het geweldig doen! En misschien vliegt de tijd wel zo snel dat je er nog een maand achteraan boekt!
    Liefs Daniëlle
  13. Marita Heijnen:
    10 augustus 2014
    Hai Claire, wat super dat je dit gaat doen! Ik ben 3 jaar geleden met mijn man in Ghana geweest om onze vrienden daar te helpen met de baby's in een weeshuis! Het was onvergetelijk en ook al was hef flink aanpoten: het geeft enorm veel voldoening!
    Heel veel succes en ik ga je zeker volgen!
  14. Mel:
    10 augustus 2014
    sjat dat geit gans good komme! du kens dat!! xxx j&m
  15. Wilma:
    Hoi Claire,

Wat heb je dat mooi omschreven! Heel veel respect voor wat je gaat doen. Ik weet zeker dat dit zoals de Amerikanen zeggen: 'an experience of a lifetime wordt'. Zuid-Afrika en vooral de oorspronkelijke bewoners daarvan hebben mijn hart gestolen (en dat van Marc ook). Het is zo'n prachtig en hartverwarmend land (ondanks de zwarte bladzijdes uit de geschiedenis). Ik wens je heel veel succes, plezier en mooie ervaringen in 'the rainbow nation'. En ga je verhalen met veel belangstelling volgen!!!

Hartelijke groeten,
    Wilma
  16. Diana:
    11 augustus 2014
    Respect Claire, echt waar. Super vet dat je dit doet. Ik ga je zeker volgen. Enne.... niet blijven plakken aan een of andere mooie Afrikaan. ;-)
  17. Laura:
    Hoi Claire,
    Ik vind het geweldig dat je dit gaat doen. Ik zal je verhalen met veel belangstelling gaan lezen. Ik wens je heel veel succes, plezier en dat je mag genieten van alle belevingen.

groetjes Laura
  18. Hay Herben:
    12 augustus 2014
    Hallo Claire, ik weet zeker dat het je goed gaat. Er is veel te beleven en te doen. .. en met die dansgroep dat komt nu zeker goed.
    Hay
  19. Maren:
    12 augustus 2014
    Even kreeg ik wat tranen in mijn ogen... Onze altijd-cake-makende-vol-controle-lachende-Claire... Wat een mooie uitdaging en verrijking van je leven. Ik wens je veel geluk, genieten en vertrouwen toe. Leve grusse xMaren P.S. Helemaal herkenbaar die 'wish'... Tractorrijden.. Ghighighi KoesKoes
  20. Ati:
    13 augustus 2014
    Hoi Claire, geweldig dat je deze beslissing hebt genomen! Respect! Ik hoop dat je een ongelooflijk mooie, leerzame en te gekke tijd tegemoet gaat in Zuid-Afrika! Enne, als het doorzettingsvermogen van de mam erfelijk is kump alles good!
  21. Janneke nacken:
    15 augustus 2014
    Claire, een geweldig verhaal. Ik ga je zeker
    volgen! Heel veel succes en ga vooral genieten. Groetjes uit elsloo
  22. Amal:
    27 augustus 2014
    Hoi Claire, mooi en inspirerend verhaal en de passie straalt er vanaf dus dat gaat zeker goed komen. Ik herken je ook helemaal in je verhaal. Ik wens je heel veel plezier in Africa en weet zeker dat jouw inzet gewaardeerd zal worden en dat jij mensenlevens zal raken en veranderen met jouw mooie en enthousiaste persoonlijkheid.

Geniet ervan en ik kijk uit naar je blogs.

Tsamina mina zangalewa
    This time for Africa!! :))
  23. Postert:
    8 september 2014
    Mooi, echt jouw verhaal, Claire!
    Gaat vast 'n toptijd worden.
    We gaan je volgen, absoluut!

Neet druime, mèh doon.......

En tractorrieje ..........kènse auch in Postert, en de tractor, dae kènse........