Uitzieken en zonnen.... niet veel nieuws

4 oktober 2014 - Port Elizabeth, Zuid-Afrika

Woensdag 1 oktober 2014

Gisteren hoorde ik dat het de laatste week van september meestal hard regent. Dus aangezien vandaag oktober is begonnen scheen de zon eindelijk weer.
Door het goede weer waren er vandaag weer een kleine 30 kindjes op de creche. Colleen en mama Iris waren boodschappen doen, dus we hebben alle kindjes weer samen laten spelen, zingen, dansen en tekenen de hele morgen. Sommigen weten ondertussen mijn naam al en vandaag zei een van de meisjes plotseling tegen me: 'Teacher, you are beautiful!' Zo lief!! Princess komt me af en toe eens knuffelen en vandaag telde ze mijn vingers toen ze mijn hand pakte. Even controleren of de kleur wel het enige verschil is. Toen ik voorlas uit Winnie the Pooh had ik toch maar mooi 30 kinderen stil!
Tegen lunchtijd was het warm genoeg om buiten te eten en daarna was het bedtijd. Nu werden er matrassen uitgehaald, terwijl ze gisteren, toen het zo koud was, op een deken op de grond sliepen. Sommige dingen snap ik hier echt niet.
Lusi was zo lief om op de terugweg even te stoppen bij een Clicks (Kruidvat gecombineerd met een beetje Blokker), omdat ik inmiddels door mijn voorraad zakdoekjes ben gesnotterd. Hopelijk blijft het weer nu beter en verdwijnt mijn verkouwdheid samen met de regen en kan ik op bezoek bij The Big Five....

Donderdag 2 oktober 2014

Vandaag besloten om in bed te blijven om uit te zieken en pas op te staan als mijn hoofd niet meer bonkte. Net zoals thuis, als ik ziek ben of gewoon wil uitslapen, was me dit ook hier niet gegund.....net vandaag werd het gras afgedaan!
Toen het 's middags weer wat beter ging, heb ik een wandeling gemaakt en onderweg besloten naar het South End Museum te gaan. Mijn collega's (die me altijd wat cultuur proberen bij te brengen tijdens onze stedentripjes) zouden trots op me zijn; 2 musea in 1 week! Maar in tegenstelling tot Bayworld was dit museum echt heel saai. Het ging niet, zoals ik dacht, over de apartheid, maar het was een verzameling van oude foto's van inwoners, klassenfoto's, sportteams en gebeurtenissen in deze wijk van PE. Ik heb mijn best gedaan om er zo lang mogelijk over te doen, maar na een 20 minuten was ik toch echt uitgekeken. Gelukkig zat er iemand anders aan de receptie toen ik weg ging en hoefde ik me niet zo te schamen!

Ik kan niet zeggen dat ik mijn werk heel erg mis, ook omdat ik weet dat alles in goede handen is, maar ik ben en blijf nieuwsgierig, dus stiekem heb ik vandaag even mijn mail gelezen. Niks spannends, ze kunnen best zonder me zo te zien. Ik ben er nog niet helemaal uit of het nu goed voor mij is om mijn werk eens even los te laten of juist goed voor mijn collega's om mij eens te moeten missen... Waar het in elk geval goed voor is, alles letterlijk en figuurlijk van een afstand bekijken, is om mijn baan meer te gaan waarderen. Er kunnen veel dingen beter of anders naar mijn mening, maar hier in Zuid-Afrika zijn relativeert wel.
Vanavond heb ik overigens mijn persoonlijk record 'in bad gaan' verbeterd, want het water werd niet warm....aaarrghh!

Vrijdag 3 oktober 2014

Heel slecht geslapen en nog steeds erg verkouden, dus ook vandaag niet naar de creche geweest. Ik voelde me wel schuldig, maar later hoorde ik dat de lessen al om 10.30 uur gedaan waren omdat de vakantie is begonnen, dus ik heb niet veel gemist.
Vandaag scheen de zon volop, dus ben ik de hele middag met Erika naar het strand geweest en dat heeft me wel goed gedaan. De zon staat hier vroeg in de middag al erg laag en aan de andere kant zie je dan de maan al staan! Het nadeel is, hoe ik ook lig en draai, ik kleur nooit egaal. Morgen gaan we naar St Francis Bay, dan probeer ik daar wel de andere kant te laten kleuren.

Zaterdag 4 oktober 2014

Vandaag ben ik met Erica, Frederique en Tanja naar Cape St Francis geweest, een klein dorpje anderhalfuur rijden van PE. Een rijk dorpje ook, we zagen alleen maar villa's. In tegenstelling tot de villawijken in PE niet beveiligd met waakhonden en hekken. Erica wist van een vriendin dat hier dit weekend regionale surfkampioenschappen waren, dus dat leek ons een goede reden om hier heen te gaan in plaats van naar Jeffrey's Bay, wat het eerdere plan was.
Op de weg ernaar toe heb ik vooral met het verstand op nul uit het raampje gekeken en genoten van het mooie landschap. Eerlijk gezegd liet het me denken aan de Ardennen! Vlak voor St Francis, ter hoogte van Humansdorp veranderde het landschap in glooiende velden met zwart-wit gevlekte koeien, windmolens, een melkfabriek, een boerderij met de bekende tractormerkenvoor de deur........het leek net..... Mag ik het zeggen? Eerlijk, het komt echt niet door de heimwee, het was net Zuid-Limburg! Ik beloof me zelf om ons mooie heuvelland wat meer te gaan waarderen.

In St Francis waren de surfwedstrijden al in volle gang, leuk om even te zien, maar na een tijdje hadden we het strand opgezocht. Omdat het verschrikkelijk waaide, hadden we een beschut plekje in de duinen gezocht, met uitzicht op de prachtige baai. De foto's laten helaas niet zien hoe mooi het in werkelijkheid was. Nog heel puur en ongerept.
Men zegt altijd dat aan het strand de zorgen je uit je hoofd waaien.....Nu snap ik hoe dat komt; je hebt nog maar 1 zorg die alle andere overheerst. 'Hoe krijg ik ooit al dat zand uit mijn haren, mijn oren, mijn kleren, tas, schoenen, gsmhoesje........???' Een badlaken is eigenlijk overbodig, want binnen een uur ligt er meer zand op dan er onder, wat een wind!
Na afloop zijn we toch naar Jeffrey's Bay gereden, ook een bekende surfplaats, om hier wat te eten in een Portugees restaurantje. En wat kun je na een dagje aan zee beter eten dan een lekker gegrild visje.

Volgende week hopelijk wat meer nieuws.
-xxx-

1. Marion Janssens:
    7 oktober 2014
    Het is natuurlijk ook eens fijn om lekker de toerist uit te hangen. Het land is te mooi om hier geen tijd aan te besteden. Daarnaast heb je het druk genoeg, dus neem ook genoeg rust en vrije tijd. Ik hoop dat het met je verkoudheid wat minder is geworden. Hier snottert volgens mij iedereen. Het zit dus in de lucht. Voor de rest nog heel veel plezier!!